ابوذرّ بهشتی است؛ نه هر کسی ...
36 بازدید
تاریخ ارائه : 1/14/2013 9:05:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم

ابوذرّ بهشتی است؛ نه هر کسی ...

ابوذرّ بهشتی است؛ نه هر کسی که از در بیاید.

برخی پنداشته اند که ماه صفر، نحس است و پیامبر ص فرموده "هر کسی که بشارت دهد که ماه صفر تمام شد؛ من به او بشارت بهشت می دهم." در حالی که هرگز چنین نیست. صفر نحس نیست و روایت مذکور هم در کتب روایی وجود ندارد. آنچه وجود دارد روایتی جداگانه در موضوعی دیگر است که در علل الشرائع و معانی الاخبار صدوق آمده است:

باب معنى قول النبی ص من بشرنی بخروج آذار «2» فله الجنة

1- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّیْبَانِیُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ وَ الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُؤَدِّبُ وَ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ‏

__________________________________________________

(2). آذار و أذار: شهر بعد شباط و قیل نیسان، عدد أیامه 31 و هو الثالث من السنة الشمسیة.

                        معانی الأخبار، النص، ص: 205

الدَّقَّاقُ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا بَکْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِیبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِیمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَبْدِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:

کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.

روزی پیامبر صلی الله علیه و آله در مسجد قبا بود و جمعی از یارانش نیز در نزد ایشان حاضر بودند؛ پس پیامبر ص فرمود:

اولین کسی که در این زمان بر شما وارد می شود مردی از اهالی بهشت است.

گروهی از حاضران وقتی که این کلام را شنیدند؛ خارج شدند و هر کدام دوست داشت که زود بازگردد تا اولین کسی باشد که وارد می شود و بهشت بر او واجب می گردد!

پیامبر ص قضیه آنان را فهمید پس به یارانی که در مسجد مانده بودند گفت:

قضیه این است که به زودی بر شما گروهی وارد می شوند که بر یکدیگر سبقت می گیرند پس آن کس که به من بشارت دهد که آذار خارج شد؛ بهشت برای اوست.

پس آن گروه برگشتند و وارد شدند و در بینشان ابوذر هم بود، پیامبر ص به آنان گفت :

ما در کدامیک از ماه های رومی هستیم؟ پس ابوذر گفت : آذار تمام شد ای رسول خدا!

پس پیامبر ص گفت:

ای ابوذر این را می دانستم ولی دوست داشتم که قوم من بدانند که تو اهل بهشتی. و چگونه چنین نباشد در حالی که تو بعد از من به خاطر محبت به اهل بیت من از حرم من رانده می شوی پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و تدفین ترا می یابند که دوستان من در بهشت جاودانی هستند که به اهل تقوا وعده داده شده است.    

نتیجه:

1- این، روایتی اختصاصی است؛ نه عمومی. یعنی بیانگر قانون کلی نیست.

2- بحث درباره ماه صفر نیست.

3- بحث درباره نحوست ماه نیست.

4- این روایتی خاصّ برای بیان فضیلت ابوذر غفاری صحابی بزرگ رسول خدا ص است که در راه دفاع از اهل بیت علیهم السلام و محبت آنان و امر به معروف و نهی از منکر تبعید شد.

5- قانون کلی برای سعادت و نجات و بهشتی شدن، ایمان به خدا و رسول ص و پیروی عملی از اهل بیت علیهم السلام است.

و سرانجام باور کنیم که:

ابوذرّ بهشتی است؛ نه هر کسی که از در بیاید.

ابوذرّ بهشتی است؛ نه هر کسی که بشارت دهد.

و به تعبیر شهید عالیقدر آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی رضوان الله علیه :

"بهشت را به بهاء دهند؛ نه به بهانه."

اگر می خواهیم بهشتی باشیم باید خرافات را دور بریزیم و از راه راست برویم و مانند ابوذر باشیم و از اهل بیت علیهم السلام پیروی کنیم و از دشمنان اهل بیت علیهم السلام بیزاری بجوییم و شیعه واقعی باشیم.

و شیعه واقعی یعنی چه؟

"الشیعة من شایع علیاً علیه السلام"

شیعه واقعی یعنی کسی که به علی ع اقتدا می کند و مانند او عمل می کند.

اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد

اللهم اجعل محیانا محیا محمد و آل محمد 

و مماتنا ممات محمد و آل محمد.

اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد