نظریّه های عاشورا (11) تکمیل نظریّه عرفانی
48 بازدید
تاریخ ارائه : 12/1/2012 8:35:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

نظریّه های عاشورا (11) تکمیل نظریّه عرفانی

میزان سنجش ادّعای ولایت چیست؟

در ارزیابی نظریّه عرفانی گفته شد که: "این نظریه از دیدگاهی خاصّ به نهضت امام حسین سلام الله علیه توجّه کرده و به خلوص و اخلاص و ایثار و تقرب ایشان به خدای تعالی نظر افکنده و البته از این نظر امام حسین علیه السلام مثل حضرت امام علی علیه السلام است که بعد از ضربت خوردن گفت: " فزت و ربّ الکعبة. " : به خدای کعبه قسم که رستگار شدم. آری به خدای کعبه سوگند که حضرت امام حسین سلام الله علیه رستگار شد و به پیروزی و موفقیّت بسیار بزرگی رسید که همه اولیاء الله آرزویش را دارند و هیچ خردمندی در این واقعیت شکّ ندارد. این نظریه اشکالش این نیست که تولّی و ابراز دوستی و ولایت به حضرت امام حسین کرده است ولی اشکالش این است که چرا ابعاد دیگر را ندیده اند؟! چرا قساوت و جنایت ستمگران و ظلم ظالمان را ندیده و ابراز تبرّی نکرده و پُر از کینه و نفرت نسبت به یزید و یزیدیان نشده اند؟! ... چرا فقط از بعد فردی و شخصی نگریسته و از ابعاد اجتماعی و عمومی غافل گشته اند؟!"         

اکنون می افزاییم که این پرسشی مهمّ و سرنوشت ساز است که میزان سنجش ولایت و إبراز محبت چیست؟ یعنی از کجا و چگونه بدانیم که مدّعی ولایت خدا و رسول و اهل بیت و امام حسین علیهم السلام راست می گوید؟ نشانه صدق ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام چیست؟ خود اهل بیت علیهم السلام بیان کرده  اند که:

 " وَ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع إِنَّ فُلَاناً يُوَالِيكُمْ إِلَّا أَنَّهُ يَضْعُفُ عَنِ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّكُمْ فَقَالَ هَيْهَاتَ كَذَبَ مَنِ ادَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ يَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا." (بحارالانوار ج 27 ص 57.)

آری دروغ می گوید آنکه ادّعای ولایت و دوستی اهل بیت علیهم را دارد و با این حال نسبت به دشمنان آنان ابراز برائت و بیزاری نمی کند. "حُبّ فی الله" و "بُغض فی الله" همانند "ایمان به خدا" و "کفر به طاغوت" ملازم یکدیگرند.

مگر می شود کسی حسینی باشد ولی از یزید و یزیدیان اعلام بیزاری نکند؟! هرگز....

يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة. ...