نظریّه های عاشورا (11) نظریّه عرفانی
38 بازدید
تاریخ ارائه : 11/27/2012 10:52:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

نظریّه های عاشورا (11) نظریّه عرفانی

بیان: بر اساس این نظریه، اباعبدالله الحسین سلام الله علیه همواره در راه دوست ایثارگرانه قدم بر می داشت و در روز عاشورا نیز خالصانه و مخلصانه و با فداکاری و جانانه کوشید و سرانجام به همه آرزویش رسید و در راه ابراز دوستی حضرت حقّ جل جلاله به سعادت شهادت نایل شد. تعبیر حضرت زینب در مورد حضرت امام حسین ع نیز کاملاً صادق است که : " ما رأیتُ إلّا جمیلاً. " (جز آن زیبا "خدای کریم" هیچ ندیدم.) و بنا بر این او هرگز شکست نخورد و بلکه به بهترین و عالی ترین درجه موفقیت دست یافت و در نتیجه؛ روز عاشورا روز پیروزی امام حسین علیه السلام است.

نقد و بررسی : این نظریه از دیدگاهی خاصّ به نهضت امام حسین سلام الله علیه توجّه کرده و به خلوص و اخلاص و ایثار و تقرب ایشان به خدای تعالی نظر افکنده و البته از این نظر امام حسین علیه السلام مثل حضرت امام علی علیه السلام است که بعد از ضربت خوردن گفت: " فزت و ربّ الکعبة. " : به خدای کعبه قسم که رستگار شدم. آری به خدای کعبه سوگند که حضرت امام حسین سلام الله علیه رستگار شد و به پیروزی و موفقیّت بسیار بزرگی رسید که همه اولیاء الله آرزویش را دارند و هیچ خردمندی در این واقعیت شکّ ندارد.

این نظریه اشکالش این نیست که تولّی و ابراز دوستی و ولایت به حضرت امام حسین کرده است ولی اشکالش این است که چرا ابعاد دیگر را ندیده اند؟! چرا قساوت و جنایت ستمگران و ظلم ظالمان را ندیده و ابراز تبرّی نکرده و پُر از کینه و نفرت نسبت به یزید و یزیدیان نشده اند؟! ... چرا فقط از بعد فردی و شخصی نگریسته و از ابعاد اجتماعی و عمومی غافل گشته اند؟!         

همچنان که در نظریه برگزیده خواهد آمد؛ اشکال اساسی برخی از نظریه های عاشورا این نیست که مطلب نادرستی گفته اند بلکه این است که تک بعدی تحلیل کرده و یکسونگرانه به قضیه عاشورا نگریسته اند. به بیان دیگر، نقص این نظریه ها عبارت از انحصارگرایی روش شناختی است. مشکل این است که چرا به این مسأله بزرگ انسانی به صورت جامع و همه جانبه نگاه نکرده اند؟! ...

این نظریه و نقدش، هیچ یک کامل نیست و نیاز به تکمیل و تفصیل دارد. ...

سلام الله علی الحسین

و علی علی بن الحسین

و علی اولاد الحسین

و علی اصحاب الحسین ...